Poznaj narzędzie, które pomoże Ci uzyskać kompleksowe informacje na ten temat.
Jeśli projekt wnętrz ma dokładnie spełniać wymagania klienta i zależy nam na optymalizacji czasu pracy to mamy rozwiązanie! Listą pytań do klienta! Pozwoli Ci ona uniknąć nieoczekiwanych pułapek w procesie projektowania. Zobacz, jak przygotować się do wstępnej rozmowy z inwestorem!
Projektowanie wnętrz przynosi więcej satysfakcji, kiedy klienci akceptują nasze rozwiązania stosunkowo szybko. Bez wielu wątpliwości i zastrzeżeń. Natomiast często się zdarza, że nie możemy uniknąć licznych, czasochłonnych poprawek. Jak je zminimalizować? W tym przypadku bardzo pomocna jest lista pytań do klienta. Niezbędna już na pierwszym, znaczącym etapie, jakim jest spotkanie z inwestorem.
Zapewnia ona prawidłowo przeprowadzony wywiad. Musimy wziąć w nim pod uwagę każdy aspekt funkcjonalny i stylistyczny omawianego domu, czy mieszkania. Dzięki temu proces projektowy przebiega zgodnie z harmonogramem oraz planem budżetowym.
Przy pomocy narzędzia, jakim jest lista pytań do klienta, nie musimy poświęcać dodatkowych godzin/dni pracy np. nad tworzeniem nowych wizualizacji z naniesionymi poprawkami. Poprawkami dotyczącymi np. innej tonacji danego koloru, bądź zastosowania bardziej ekonomicznych materiałów do projektu mebli kuchennych.
Przeprowadzenie wywiadu wydaje się być proste. Żeby niczego nie przeoczyć i uzyskać kompleksowe informacje od klienta, należy zadać odpowiednie pytania. Podkreślmy, że od tego zależy nie tylko jakość projektu, ale też czas pracy nad nim.
Lista pytań do klienta – narzędzie dla projektantów wnętrz.
Lista pytań do klienta to niezwykle przydatne narzędzie. Pomoże Ci uzyskać wyczerpujące informacje na temat potrzeb klienta i stworzyć rozwiązanie, które idealnie spełni jego wymagania.
Narzędzie to pozwoli na wyłonienie najważniejszych aspektów projektowania, określi budżet i czas realizacji projektu.
Jako przykład – kompletna lista pytań do klienta rozpoczyna się od rubryki na dane klienta. Imię i nazwisko lub nazwa firmy, adresy, telefony kontaktowe. Następnie powinniśmy przejść do pytań ogólnych dotyczących projektowanego domu/mieszkania. Tutaj bierzemy pod uwagę m.in. wyposażenie techniczne: ogrzewanie podłogowe, wentylacja, rekuperacja, system Smart Home, czy projekt ma być dostosowany do aktualnych przyłączy itp.
Następnie należy przejść do analizy poszczególnych pomieszczeń (wiatrołap/przedpokój, salon, kuchnia/aneks kuchenny itp.) pod względem pełnionej funkcji, rodzaju mebli (gotowe lub wykonane przez stolarza), kolorystyki itp.
Niezwykle istotne jest miejsce na określenie budżetu, jaki klient przeznaczy na realizację projektu.
Warto dodać, że lista pytań do klienta wspomaga również budowanie Twojego wizerunku jako profesjonalisty dobrze przygotowanego do każdego etapu pracy. Chcesz wiedzieć jak krok po kroku stworzyć dobrą listę pytań dla klienta przed projektowaniem wnętrza?
Przeczytaj bardziej szczegółowo w naszym drugim artykule:
Dobrze dobrane pytania – gwarancja jakości i czasu pracy.
Pytania do klienta powinny być precyzyjne na tyle, żeby uniknąć zmian, zwłaszcza takich, które wywrócą aktualny projekt do góry nogami. Doradzamy też, by lista nie była zbyt długa, gdyż może przytłoczyć klienta niczym obszerne „zadanie domowe”!
Odpowiednio dobrane i uporządkowane pytania, które nie pominą żadnego aspektu projektowania, to klucz do sukcesu. Wówczas lista pytań do klienta spełni swoje zadanie, ponieważ poznasz wszystkie preferencje i wymagania klienta.
Pytania powinny dotyczyć m.in.:
technicznego wyposażenia domu/mieszkania
funkcjonalności i wygody pomieszczeń
poprawy akustyki wnętrz
rodzaju materiałów i sposobów ich wykończenia• rodzaju oświetlenia – jego funkcjonalności i efektów dekoracyjnych• stylu i kolorystyki pomieszczenia• upodobań klienta dotyczących stylu mebli i dodatków• specjalnych, indywidualnych wymagań i preferencji klienta
budżetu klienta, jaki chce przeznaczyć na projekt
Słuchanie i analiza. Lista pytań do klienta w praktyce.
Zalecamy przygotować listę pytań przed spotkaniem z klientem, aby dostosować ją do specyfiki określonego wnętrza.
Formularz ten ułatwi rozmowę z inwestorem. Pozwoli skupić się na najważniejszych punktach, ponieważ nie musimy wymyślać zagadnień na bieżąco. Dysponując takim narzędziem, możemy skupić się na słuchaniu odpowiedzi klienta i na ich analizie.
Lista pytań do klienta porządkuje też przebieg spotkania. Możemy spokojnie omawiać punkt po punkcie bez względu na okoliczności zewnętrzne, tj. hałasujące dziecko czy pies, kiedy np. wywiad jest przeprowadzany w domu naszego rozmówcy.
Podczas spotkania warto zadawać pytania w sposób otwarty, zachęcając klienta do szczegółowego opisu swoich potrzeb i preferencji.
Po spotkaniu warto przeanalizować zebrane informacje i na ich podstawie opracować projekt wnętrza. Podkreślamy, że lista pytań do klienta to narzędzie, które wprawdzie pozwala uzyskać kompleksowe informacje, ale nie zastępuje indywidualnej analizy potrzeb i preferencji klienta. Istotne jest, aby projektant poświęcił odpowiednio dużo czasu na podsumowanie zebranych informacji, by móc odpowiednio zastosować je w praktyce.
Lista pytań do klienta jako część dokumentacji.
W procesie projektowania wnętrz dobrze zadbać o to, by wszelkie informacje dotyczące potrzeb i oczekiwań klienta były przedstawione w zaakceptowanej formie pisemnej. Dlaczego? Dysponowanie wyłącznie „ustnymi” informacjami powstałymi podczas wywiadu i nie zatwierdzonymi pisemnie przez inwestora jest niekiedy ryzykowne.
Nasz rozmówca po pewnym czasie może np. nie pamiętać szczegółów dotyczących własnych preferencji. Może też zmienić zdanie, kiedy praca nad projektem już ruszyła i wtedy, w zależności od tego, jak duża jest to zmiana, zaczynamy pracę – w najgorszym przypadku – od początku.
Lista pytań do klienta przygotowana przez nas nie tylko kompleksowo obejmuje wszystkie aspekty funkcjonalne i stylistyczne związane z poszczególnymi pomieszczeniami. Stanowi też część dokumentacji, w której jest miejsce na pisemne potwierdzenie klienta, że preferencje w niej opisane są zgodne z jego oczekiwaniami.
Zalety korzystania z listy pytań do klienta:
- uzyskani kompleksowych informacji na temat potrzeb i wymagań klienta – efekt: idealnie dopasowany projekt wnętrza „szytego na
miarę”, odpowiadającego jego indywidualnym oczekiwaniom - gwarancja, że nie przeoczysz żadnego kluczowego aspektu w projektowaniu wnętrz – wysoka jakość projektu
- klient staje się bardziej świadomy znaczenia tego, jakie informacje przekaże projektantowi i że duża odpowiedzialność za przebieg i jakość projektu spoczywa również na nim (musi podjąć wiele decyzji zakupowych)
- oszczędność czasu – klient nie musi odpowiadać podczas rozmowy z nami, może uzupełnić formularz przed spotkaniem
- optymalizacja czasu nad projektem – unikniesz dodatkowych godzin czy dni na korekcję projektu, powstałą na skutek niekompletności danych o potrzebach klienta – dobrze wykorzystany czas pracy
- pełnowartościowy dokument, potwierdzający wymagania klienta – gwarancja, że projektowanie odbywa się zgodnie z oczekiwaniami inwestora; minimalizowanie tzw. trudnych sytuacji, w których np. klient upiera się, że przekazał nam inne informacje dotyczące swoich upodobań
- budowanie swojego wizerunku jako profesjonalisty odpowiednio przygotowanego do każdego etapu współpracy
Podsumowując:
Projektowanie wnętrz to proces, którego bezproblemowy i terminowy przebieg zależy od prawidłowego poprowadzenia poszczególnych etapów. Wymaga to od nas czujności już na samym początku, kiedy to zaczynamy pracę od przeprowadzenia wywiadu z klientem.
Niezależnie od tego, czy projektujesz mieszkanie, biuro, restaurację czy hotel, dokładne zapoznanie się z wymaganiami i preferencjami klienta to podstawa Twojego dobrze wykonanego projektu.
Na sukces w branży projektowej ogromny wpływ ma solidne przygotowanie się do tego zawodu m.in. poprzez dobór odpowiednich narzędzi, które powstają dzięki wieloletniemu doświadczeniu ich twórców.
Jeśli chcesz zwiększyć swoją skuteczność jako projektant wnętrz, skorzystaj z listy pytań do klienta stworzonej przez Akademię Dobrego Projektu: