Kluczowe pytania, które pomogą w dopasowaniu projektu do potrzeb klienta.
Sukcesem w projektowaniu wnętrz jest wykreowanie przestrzeni łączącej zarówno estetykę jak i funkcjonalność. A to wiąże się także ze stylem życia użytkownika. Z tego powodu tak ważne jest, aby poznać jego unikalne zestawienie preferencji i potrzeb. Rezultat ten uzyskasz tworząc listę pytań do klienta na początkowym etapie współpracy. A to oznacza, że: zaoszczędzisz czas, zminimalizujesz poprawki oraz zyskasz zadowolenie inwestora.
Jeżeli chcesz więcej poczytać o tym, dlaczego lista pytań do klienta jest niezbędna zapraszamy do artykułu: Lista pytań do klienta – klucz do idealnie dopasowanego projektu wnętrza – Akademia Dobrego Projektu
Podpowiadamy, jak należycie przygotować formularz, by stał się niezawodną metodą w usystematyzowaniu najważniejszych informacji.
Kompleksowa lista pytań do klienta to jedno z najbardziej podstawowych narzędzi projektanta wnętrz. Stanowi bazę dla uporządkowanych, pełnych danych ułatwiających pracę nad wykreowaniem przestrzeni „szytej na miarę”. Dzięki niej wzrasta szansa na to, że Twoje rozwiązania od razu spodobają się inwestorowi. Nie będziesz marnować czasu na dodatkowe poprawki, tylko dlatego, że zabrakło ważnego pytania dotyczącego np. decyzji o zmianie lokalizacji ścian, czy upodobań związanych z określonym typem armatury łazienkowej.
Dobrze przygotowana ankieta oznacza przemyślany projekt obejmujący wszelkie szczegóły funkcjonalne, techniczne oraz estetyczne określonego wnętrza. Odpowiednio dobrane pytania minimalizują ryzyko popełnienia błędu, przeoczenia istotnego detalu, nie uwzględnienia konkretnych mebli lub elementów dekoracyjnych, które mają pojawić się w projekcie na życzenie klienta, czy też nieporozumień związanych np. z niuansami w tonacjach kolorystycznych.
Kiedy już wiemy, że stworzenie takiej listy jest niezbędne w projektowaniu wnętrz, możemy przejść do treści, czyli jakie zagadnienia powinny się w niej znaleźć, aby doskonale spełniała swoje zadanie.
DOBRA lista pytań do klienta, czyli jaka?
Przedstawiamy kilka podstawowych zasad tworzenia listy pytań do klienta, która spełnia swoje zadanie:
- Podzielona według zasady – od ogółu do szczegółu
- Usystematyzowana według poszczególnych pomieszczeń
- Kompleksowa – ujmująca wszystkie kwestie związane z projektowaniem wnętrza: rodzaje instalacji, oświetlenia, preferowana stylistyka, kolorystyka, styl życia klienta itp.
- Czytelna, prosta, przyjazna graficznie
- Nie za długa
- Łatwa w edytowaniu
Zanim przejdziemy do omawiania poszczególnych pomieszczeń, warto zadać pytania ogólne, kluczowe dla całego projektu. Jednym z nich jest np. przeznaczenie lokalu – inaczej zaprojektujemy mieszkanie do użytku klienta, a inaczej mieszkanie na wynajem lub wynajem krótkoterminowy.
W tej części należy zapytać o rzeczy, które będą dotyczyć całego mieszkania – np. rodzaje farb, czy mają być to farby typowo „marketowe”, czy mogą być farby z mieszalnika. Takie informacje zawsze wpływają na projekt. Podczas tworzenia projektu mebli może się zdarzyć, że będziemy chcieli, aby jego kolor był dokładnie odzwierciedlony na ścianie. Przy farbach gotowych może się to okazać nie lada wyzwaniem.
Niezbędne są także pytania dotyczące instalacji, m.in. grzewczych, klimatyzacyjnych. Od tego, czy w określonym pomieszczeniu ma być ogrzewanie podłogowe, zależy dobór rodzaju posadzki. Zapytajmy również o to, czy w domu będą zastosowane rozwiązania domu inteligentnego, gdyż, w zależności od efektu, jaki chce uzyskać klient, konieczne może być np. kucie ścian pod system przewodowy. Informacji, które mogą wpłynąć na projekt, a które musimy uzyskać jest bardzo wiele.
Oto inne przykładowe pytania ogólne, wpływające m.in. na wybór materiałów, z których będą wykonane meble i na wybór dodatkowych akcesoriów:
- Czy mają Państwo dzieci? Jakie są potrzeby związane z nimi?
- Czy w domu będą zwierzęta? Jakie są potrzeby związane z nimi?
- Czy mają Państwo jakieś problemy zdrowotne lub fizyczne, które mogą wpłynąć na projektowanie wnętrza?
Preferowany styl, kolory i materiały
Ważnym punktem na liście pytań do klienta jest także jego ulubiona stylistyka i kolorystyka wnętrz. Czy lubi styl klasyczny czy nowoczesny? Co jeśli klient nie może się zdecydować, bo np. docenia obie idee? Warto zasugerować mu rozwiązanie eklektyczne, pokazać kilka przykładów na zdjęciach czy wizualizacjach.
Pytania związane z preferencjami kolorystycznymi pomogą określić, jakie kolory i odcienie są dla klienta atrakcyjne, a jakich należy unikać i jaka ilość akcentów kolorystycznych ma się pojawić w projektowanym mieszkaniu. Dzięki temu stworzymy harmonijne i spójne wnętrze, ściśle odpowiadające gustowi inwestora.
Na tym etapie wywiadu, upewnijmy się kilkakrotnie czy inwestor faktycznie posiada wiedzę, na temat stylu, o który prosi. Bardzo często będziecie słyszeli takie słowa jak: proszę o styl skandynawski czy minimalistyczny. Ale czy klientowi na pewno o taki chodzi? Czy kolor „jasny niebieski” to rzeczywiście jasny niebieski czy jednak bardziej morski?
Funkcja i ergonomia pomieszczeń
Drugim ważnym elementem projektowania wnętrz jest określenie funkcji, jaką ma spełniać pomieszczenie. Od niej zależy z kolei jego ergonomiczność oraz komfort użytkowania.
Na funkcjonalność omawianego wnętrza wpływa również styl życia klienta. Wobec tego w tym miejscu pytamy o jego hobby, zainteresowania, rodzaj wykonywanej pracy zawodowej i preferowany rodzaj wypoczynku.
Tutaj projektant powinien zadać pytania dotyczące potrzeb i wymagań klienta, takie jak:
- Jakie będzie przeznaczenie danego pomieszczenia?
- Czy będzie ono służyło głównie do wypoczynku, pracy czy rozrywki?
- Ile osób będzie korzystać z danego pomieszczenia?
- Czy potrzebuje Pan pomieszczenia/miejsca do pracy lub nauki?
W tym miejscu warto także zadać pytania związane z przechowywaniem rzeczy i organizacją przestrzeni, np.
- Ile miejsca potrzebuje klient na przechowywanie swoich rzeczy?
- Czy potrzebuje specjalnych rozwiązań, takich jak szafy z drzwiami przesuwnymi czy regały na wymiar?
Budżet i czas realizacji
W liście pytań do klienta istotne jest wstępne określenie budżetu przeznaczonego na realizację projektu oraz czasu jego wykonania. Klient, podpisując uzupełnioną listę pytań, musi być świadomy kosztów całkowitych podejmowanego przedsięwzięcia.
W przeciwnym wypadku może dojść do nieporozumień, wzajemnych rozczarowań i rozpoczęcia projektu właściwie od zera. Oprócz oczywistych kosztów zakupu farb, mebli, dekoracji czy podłóg, trzeba również uwzględnić środki na produkty „mniej widoczne”, tj. żarówki, listwy przypodłogowe, podkłady pod panele laminowane.
Im bardziej budżet jest ograniczony, tym bardziej musimy wziąć pod uwagę szczegóły każdego rozwiązania, prezentując ich wady i zalety.
Klient powinien wiedzieć, że rezygnując z wysokiej klasy produktu, może osiągnąć podobny efekt wizualny decydując się na bardziej ekonomiczną alternatywę, ale z tym wyborem będzie wiązała się np. większa podatność materiału na zarysowania w przypadku zakupu blatów kuchennych wykonanych z płyty MDF pokrytej laminatem.
Aby uniknąć nieporozumienia co do terminów, ilości poprawek czy wersji projektu oprócz listy pytań konieczna jest dobrze sporządzona umowa. Najlepiej stworzona zarówno przez projektanta, jak i prawnika. Zapoznaj się koniecznie z naszą ofertą: